Reglement
WAT IS EEN BEWONERSCOMMISSIE EN WAARAAN MOET ZIJ VOLDOEN?
1. Een bewonerscommissie (BC) wordt gevormd uit huurders van een
wooneenheid en het bestuur bestaat uit tenminste drie huurders. Maximaal
kunnen 5 huurders zitting hebben in het bestuur, waarvan 2 personen zijnde
leden.
2. Het bestuur van de BC kiest uit haar midden een voorzitter, een secretaris
en een penningmeester. De functie van secretaris en penningmeester kan aan
een en dezelfde persoon worden opgedragen. Meerdere functies door één
persoon is mogelijk, maar niet aan te bevelen.
3. Het bestuur stelt een aftreedrooster op en organiseert om de 2 jaar een
bestuursverkiezing, waarbij de helft van de bestuursleden aftreedt.
Aftredende bestuursleden zijn direct herkiesbaar.
4. De BC stelt alle huurders van de wooneenheid in staat zich bij de BC aan te
sluiten.
5. De BC informeert de huurders van de wooneenheid over haar activiteiten en
betrekt ze bij haar standpuntbepalingen.
6. De BC speelt een belangrijke rol in de leefbaarheid van de wooneenheid.
Dit in de brede zin van het woord.
7. De BC meldt zich aan bij de regionale huurdersorganisatie.
8. De BC heeft voor haar werkzaamheden recht op een financiële vergoeding
van de verhuurder, welke jaarlijks tijdens de begrotingsronde wordt
vastgesteld.
9. De BC schrijft minstens eenmaal per jaar een vergadering uit, waarop zij
verantwoording aflegt over haar activiteiten in het verstreken jaar, haar
plannen voor het eerstvolgende jaar bespreekt en deze vaststelt. De regionale
huurdersorganisatie ontvangt een verslag van deze jaarvergadering.
10. De BC heeft recht op informatie, overleg en advies zoals omschreven in de
Wet op het Overleg Huurders Verhuurder (‘de overlegwet’).
Bovenvermelde regels zijn een samenvatting van het Reglement
Bewonersvertegenwoordiging uit de Handreiking Bewonersvertegenwoordiging.
Zie voor
uitgebreide omschrijvingen van de regels deze Handreiking, die opgevraagd kan worden bij
de regionale huurdersorganisatie.
Samenvatting handreiking bewonerscommissies versie oktober 2024.